Úvodem
Charakteristika Mateřské školy Vinohrady Rakovník
Mateřská škola Vinohrady Rakovník, Zd. Štěpánka 2232 byla otevřena 22. 12. 1977 jako čtyřtřídní mateřská škola. V současné době je mateřská škola také čtyřtřídní a je příspěvkovou organizací města Rakovník.
Od 1. 1. 1993 má škola právní subjektivitu.
Celková kapacita MŠ je 100 dětí. V současné době MŠ navštěvuje 84 dětí, které dochází do čtyř tříd (tři třídy heterogenní, dále třída předškolních dětí).
Ve třídě Žlutá pastelka jsou tři děti, které dosáhnou věku 3 let v průběhu měsíců ledna a března 2025, proto je zde zatím zapsáno pouze 18 dětí, aby bylo vyhověno vyhlášce. Podobně je tomu i ve třídě Zelená pastelka, kde jsou zapsány dvě děti mladší tří let (věku tří let dosáhnou v listopadu 2024).
Mateřská škola Vinohrady Rakovník se nachází ve stejnojmenně osídlené části města Rakovníka, poblíž obchodních domů Tesco a Kaufland. Je v podstatě ukryta mezi rodinnými domy, ale díky vzezření budovy nepřehlédnutelná. Zdobí ji všudypřítomné pastelky, což má svůj význam. Budova je panelového typu a je dvoupatrová. Na každém patře jsou dvě třídy s kapacitou 24 (s výjimkou 25 dětí). V současné době jsou na této škole kapacitně naplněny všechny čtyři třídy.
Před školním rokem 2019/2020 byly rekonstruovány kuchyňky u tříd Zelená a Modrá pastelka, v době pandemie (duben-květen 2020) byly zrekonstruovány zbývající kuchyňky u třídy Červená a Žlutá pastelka. Dále byly v této době předělány všechny čtyři šatny pedagogických pracovníků. V období letních prázdnin školního roku 2021/2022 byly zrekonstruovány chodby a „předchodbičky“ u šaten dětí (nová dlažba a nátěry stěn), v obou patrech budovy.
V hale, která spojuje MŠ s hospodářskou budovou, je malá galerie, která slouží k výstavám prací dětí z MŠ. V hospodářské budově je kuchyně školy. V červnu 2021 zde byly vyměněny dveře.
V této části budovy je také prádelna, která je používána pro praní školního prádla.
Kabelová televize má od města v naší škole pronajaté dvě místnosti, kde je umístěna technologie pro vysílání TV.
Škola má vlastní plynovou kotelnu, která zabezpečuje jak teplou vodu, tak i vytápění celého objektu. Kotelna byla zbudována nad spojovací halou v roce 1996. V roce 2020 v červnu byl vyměněn bojler. Plynový kotel byl vyměněn v důsledku havarijního stavu na podzim roku 2023.
Ve škole pracuje 6 kvalifikovaných pedagogů, 2 pedagogové nekvalifikovaní (od září 2024 nastupující kvalifikační studium), ředitelka, 3 kuchařky, školnice a 2 uklízečky.
Součástí
školy je rozlehlá zahrada s četnými herními prvky, které podporují děti
v přirozeném pohybu. Zahradu využíváme také k učení, do budoucna by
nám k těmto účelům velmi pomohla přírodní učebna.
Poslání školy
Jsme školou, která ctí tradici předškolního vzdělávání a reaguje na potřeby svých klientů (dětí, zákonných zástupců, podporovatelů).
Jsme místem, kde se všichni cítí bezpečně a společně se snažíme o to, abychom připravili do života spokojené, vyrovnané a sebevědomé děti, které si během let v naší škole osvojily nejen znalosti potřebné do dalšího života, ale také nezbytné dovednosti a schopnosti žít ve společnosti svých vrstevníků. Respektujeme individualitu každého z nich, protože každý má právo se vyvíjet a učit svým tempem.
Děti
učíme a vychováváme podle Školního vzdělávacího programu „Barevný svět malého
človíčka od podzimu do léta“, jehož cílem je vytvořit co nejlépe se prolínající
barevnou skládanku každodenních činností, které obsahují všechny oblasti
Rámcového programu pro předškolní vzdělávání.
Vize školy
Vzhledem k tomu, jak naše škola vypadá, bývá
často nazývána jako škola „PASTELKOVÁ“ nebo jen „PASTELKA“. Jelikož se nám toto
označení líbí, rozhodly jsme se jej pro formulaci vize použít.
P POKROKOVÁ v oblasti výchovy a vzdělávání |
A AKCEPTUJÍCÍ individuality, věkové rozdíly |
S STAROSTLIVÁ a pečující – nejen o lidi, ale také zvířata |
T TVOŘIVÁ spolupráce v týmech a projektových aktivitách |
E EMOTIVNÍ přístup, vcítění se |
L LIDSKÁ ve všech směrech, chápající, podporující |
K KAMARÁDSKÁ k lidem i zvířatům, pozitivní prostředí |
A ATRAKTIVNÍ vzdělání s pomocí různých odborníků |
Rádi bychom byli místem, kam se děti a jejich rodiče rádi vrací, místem, které se pro děti stává druhým domovem, místem, kde výchova a vzdělávání probíhá hravou a nenásilnou formou.
Snažíme se proto být dětem co nejlepším příkladem a věříme, že až nastane čas naši školu opustit, budou na tento životní krok připravené a využijí všeho, co se dosud naučily.
Motto: „Učit lze slovy, vychovávat jen příkladem.“ /Jan Amos Komenský/
Výběr tohoto motta v nás evokuje představu o naší škole a o celkovém přístupu pedagogů k dětem. Beze všeho jim můžeme celé dny povídat a vysvětlovat, ale pouze tehdy, když v nás uvidí správný příklad, můžeme hovořit o výchově.
Zaměření školy
Důležitým záměrem naší práce je pěstování úcty k vlastní osobnosti a vytváření funkčních mezilidských vztahů. Koncepce výchovně vzdělávací práce školy je uspořádána do čtyř kapitol – kamarádství, citlivé jednání, součinnost, přívětivost. Tato témata jsou dále rozpracována do okruhů: spolupráce s rodinou, ozdravná opatření, ekologická výchova, estetická výchova.
Toto vše se snažíme naplňovat formou osobních pohovorů s rodiči, školních setkání (Vánoce, Velikonoce, Den matek, rozloučení s předškoláky), prostřednictvím nástěnek, dnů otevřených dveří. Spolupracujeme s pediatry, PPP Rakovník, klinickými logopedy a jinými MŠ ve městě i mimo, se ZŠ ve městě (návštěvy před zápisy do školy a v září se podíváme za našimi dětmi). V MŠ pořádáme různá divadelní a kouzelnická představení, hudební programy a projektové dny (v MŠ i mimo ni).
Mimoto navštěvujeme i místní divadlo a kino. Na zahradě školy pořádáme sportovní a různě tematická zaměřená odpoledne s rodiči (oslavy podzimu, vánočních svátků, vítání jara, Čarodějnic, Halloweenu, zakončení školního roku). Každoroční loučení s předškoláky probíhá podle rozhodnutí a určení třídních učitelek (zahrada MŠ, třída MŠ, knihovna, Rabasova galerie apod.).
Budeme se snažit stále vylepšovat prostředí MŠ, a to tak,
jak nám finanční situace školy dovolí.
Mateřská škola má přiměřeně velké prostory, nábytek i ostatní zařízení je přizpůsobeno počtu dětí a jejich věku. Hračky i hrací koutky jsou obměňovány, aby byla rozvíjena dětská fantazie a děti se mohly samostatně realizovat. Stavebnice i ostatní hračky jsou uloženy v policích, a to tak, aby si je děti mohly samy brát a zase je po hře samostatně uklízet.
V MŠ máme dostatek jak dětských knih, tak i učitelských. Obě knihovny jsou postupně doplňovány o nové tituly.
Pomůcky k výuce a odborné materiály jsou každoročně dokupovány, a to s ohledem na nové trendy výuky.
Dětskými výrobky zdobíme prostředí MŠ. Dětská galerie je často obměňována a navštěvována rodiči s dětmi při odchodu domů. Sociální zařízení je vybaveno podle platných vyhlášek, (v letech 2017-2018 byla provedena rekonstrukce sociálních zařízení u všech tříd), stejně tak lehátka pro odpočinek dětí odpovídají antropometrickým požadavkům.
Naším cílem je i nadále vylepšovat prostředí MŠ. V přízemí mateřské školy na chodbách jsou umístěny ovládací figurky, které děti využívají při příchodu a odchodu z mateřské školy. Na chodbách v přízemí byly instalovány dva panely topení, aby se chodba mohla vytápět.
Školní zahrada je postupně vybavována různými průlezkami a posezeními pro děti. Vše je koncipováno do dřeva. Nad pískoviště byly pořízeny pergoly, které chrání děti při hře. Všechna pískoviště jsou vybavena plachtou. Byly také zakoupeny tři stoly s lavicemi (aktuálně v rekonstrukci) a slunečníky, takže můžeme nyní zahradu využívat více.
Kabinet TV, který je v prvním patře MŠ, je také postupně vybavován novým TV nářadím, aby bylo možno co nejvíce děti zabavit pohybem.
Kuchyně je postupně modernizována. Na zakázku byla pořízena kuchyňská linka a nové desky na stoly. Byl zakoupen nový kombinovaný sporák, víceúčelový robot a pečící pánev. Staré lednice byly vyměněny za nové, které mají menší spotřebu energie (stejně tak mrazáky).
Prostředky na pomůcky, hračky a knihy částečně hradíme z peněz KÚ (ONIV) ostatní z příspěvku obce, fondů a školného.
Hlavní úkoly a cíle, které jsou pro nás důležité: pečovat o životní a pracovní prostředí (péče o zahradu, o vnitřní vybavení MŠ, šetření energiemi, třídění odpadu, ochrana majetku).
Využívání didaktické techniky (tablety,
interaktivní panel Tribox, interaktivní tabule Active Board, mikroskop).
Dětem je poskytována celodenní strava z vlastní kuchyně podle předepsaných norem, jsou dodržovány technologie přípravy pokrmů a nápojů. Je volena vhodná skladba jídelníčku.
Mezi jednotlivými jídly dodržujeme tříhodinové intervaly. Časy jsou nastaveny dva vzhledem k přijímání mladších dětí a jejich potřebám.
Přesnídávka: 8:45 – 9:00
Oběd: 11:45 – 12:00
Svačina: 14:45 – 15:00
Vedeme děti ke zdravému životnímu stylu. Dbáme na dostatečně pestrý jídelníček, dostatek ovoce, zeleniny, luštěnin a mléčných výrobků.
Pokud má dítě nějakou dietu, která se nedá v MŠ připravovat, vždy se domlouváme s rodiči na opatřeních, která je potřeba dodržovat. Rodičům nabídneme nejdéle každý čtvrtek jídelníček, který bude připravován v příštím týdnu (jídelníček je také na webových stránkách školy, a to již od soboty, dále v aplikaci Naše MŠ – ihned po vložení pověřenou osobou), aby mohli připravit dítěti podobnou skladbu jídelníčku. Děti se samostatně obsluhují, a to hlavně při svačinách – berou si samostatně pití a jídlo, stejně tak si po sobě uklízejí nádobí na určené místo, volí si velikost porcí, samostatně si prostírají.
Nejstarší děti si samostatně nalévají polévku, kterou mají připravenou na stole.
Pitný režim je dostupný dětem během celého dne, děti se obsluhují samy, mají zvláštní stolek, kde má každý svůj hrnek opatřený svojí značkou. Dětem je nabízen jeden ochucený nápoj, čistá voda a čaj.
Předškoláci se obsluhují i při obědě samostatně. U dětí dvou-tříletých je pracovník, který děti obsluhuje a případně pomáhá s dokrmením.
V MŠ máme pravidelný denní režim, který je flexibilní a přizpůsobujeme ho potřebám dětí.
Činnosti se během dne prolínají, je pouze potřeba dodržet přestávky mezi jídly. Ostatní záleží na učitelích.
Rodiče mají možnost přivádět děti do MŠ do 8:00, po dohodě i déle.
Pobyt venku se řídí vlivy počasí, ale snažíme se s dětmi být venku co nejdéle, hlavně v létě. Hojně je využívána zahrada.
Doba odpočinku se řídí
individuální potřebou dětí. Děti nejsou nuceny ke spánku, ale pouze
k odpočinku v době pohádky, a pak se opět řídíme individuálními
potřebami dítěte. Pokud se objeví dítě, které nemá potřebu spánku, je mu
nabízena klidná činnost po určité době odpočinku na lehátku. Mladší děti
v případě potřeby odpočívají s hračkou (pokud nám to dovoluje
epidemiologická situace).
Všichni zaměstnanci školy se snaží vytvářet dětem takové prostředí, aby se cítily jistě, spokojeně a bezpečně.
Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z určitých norem a pravidel chování. Snažíme se navozovat vzájemný vztah spolupráce a důvěry. Podporujeme zdravé sebevědomí, učíme se pracovat ve skupině i samostatně.
Snažíme se vytvářet jasná pravidla chování, aby se ve třídách vytvořil dobrý kolektiv kamarádů. Velmi nám v tomto pomáhají heterogenní třídy.
Adaptační systém je nastaven. Probíhá dle individuálních potřeb dětí. Nabízíme dny otevřených dveří, odpolední hry v herně, při nástupu dítěte může rodič podle uvážení být s dítětem ve třídě.
Zohledňují se především potřeby dítěte.
Šikana je potlačována hledáním
dohody a kompromisu mezi dětmi. Všímáme si emociálních poruch u dětí. U dětí, u
kterých není možné chování napravit prostředky, které škola využívá, je potřeba
zapojit rodiče, a po domluvě také psychologa. Využíváme PPP a SPC v Rakovníku.
Hlavním cílem naší práce je za pomoci her v dětech rozvíjet vlastnosti jako je:
– kamarádství: sdružování, vedení rozhovoru, sounáležitost s kolektivem, kamarádské vztahy,
– citlivé jednání: rozpoznávání pocitů, řešení problémů,
– součinnost: schopnost spolupracovat, respektovat ostatní, umět se dohodnout,
– přívětivost: péče o ostatní, ochota pomáhat, respektovat ostatní, umět se dohodnout.
Všechna tato témata na sebe logicky navazují, každé je základem, na kterém pak staví témata následující.
Důležitým záměrem naší práce je pěstování úcty k vlastní osobnosti a vytváření funkčních mezilidských vztahů.
Specializované služby – logopedie je zajišťována mimo MŠ – docházejí tam rodiče s dítětem.
Organizace didaktických činností – jednotlivé činnosti se prolínají během celého dne podle potřeby dětí a vzniklé situace. Hlavním organizátorem je vždy pedagog na třídě, který posoudí situaci a podle toho organizuje den, a to tak, aby byla vhodně nabízena vzdělávací aktivita, odpočinek a tělesná aktivita.
Hlavní důraz je kladen ve všech
činnostech na rozvoj harmonického a klidného vývoje osobnosti dítěte.
Zaměstnanci mají jasně vymezené povinnosti, a to v pracovních náplních.
Ve škole funguje týmová spolupráce a zástupnost jednotlivých zaměstnanců.
Je respektován názor ostatních a vedena diskuse o zásadních rozhodnutích.
Tvorba ŠVP byla týmová práce všech zaměstnanců školy.
Ředitelka se snaží vyhodnocovat kladně práci všech zaměstnanců a nedostatky řešit ihned na místě. Snaží se dávat jasné pokyny a mít zaveden funkční informační systém – pomáhá nám propojení přes Správu MŠ; dále pak telefonicky, na pedagogických radách a také na základě osobního jednání.
Informační systém je zaveden i pro rodiče – webové stránky školy, aplikace Naše MŠ (moduly jako nástěnka, akce, platby, jídelníček…), nástěnky tříd (a také na vstupních dveřích školy), osobní jednání.
Pedagogické rady jsou svolávány podle plánu, provozní podle potřeby.
Systém kritických bodů na kuchyni
byl zaveden za pomoci zaměstnanců kuchyně a ředitelky školy.
V MŠ vykonává pedagogickou činnost devět pedagogických pracovnic včetně ředitelky školy. Sedm z nich má odpovídající pedagogické vzdělávání, zbylé dvě na své kvalifikaci pracují (nástup na kvalifikační studium). Dvě pedagogické pracovnice jsou začínajícími, ostatní jsou zkušené s několikaletou praxí. Všechny pedagogické pracovnice dbají na svůj pedagogický růst (semináře, literatura, tisk, studijní materiály). Ředitelka školy vytváří podmínky pro další vzdělávání. Dvě pedagogické pracovnice jsou na rodičovské dovolené, máme za ně zástup.
Rozvržení pracovní doby je takové, aby zajistilo hladký průběh dne a bezpečnost dětí (v příloze ŠVP je rozvržení přímé práce pedagogických pracovníků).
Úklid obstarávají uklízečky na 0, 8 úvazku. Školnice pracuje na 0, 839 úvazku a na 0, 161 úvazku pracuje v kuchyni.
V kuchyni je vedoucí
stravovny na 0, 3 úvazku, a pak je ještě na 0, 7úvazku jako kuchařka. Dále je
v kuchyni kuchařka na 1, 0 úvazku.
Třídní schůzky, besídky, přednášky, výpomoci, dny otevřených dveří, nástěnky, výstavy…
Rodiče se snažíme zapojovat do všech aktivit školy – pořádáme odpolední dílničky, kdy mají rodiče možnost pracovat společně s dítětem. Rodiče jsou informováni o vzdělávacích pokrocích svých dětí třídními učitelkami.
Rodičům je nabízena odborná
pomoc, pokud takovou pomoc dítě potřebuje.
Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Vzdělávání podle tohoto školního vzdělávacího programu umožňuje vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Naší snahou je vytváření optimálních podmínek pro rozvoj osobnosti každého dítěte, k učení i ke komunikaci s ostatními a pomoci, aby dosáhlo co největší samostatnosti v životě.
Jsme schopni zajistit personální i materiální podmínky podle zákonů a prováděcích vyhlášek.
Pedagog se snaží zajišťovat podmínky pro vzdělávání i s ohledem na vývojová specifika dítěte.
V případě, že se ve třídě vzdělává více dětí s těmito potřebami, je snížen celkový počet dětí ve třídě.
Je využíváno individuálního
přístupu a metod vhodných k integraci dítěte, spolupracuje se se zákonnými
zástupci a také s odborníky.
Podmínky pro vzdělávání dětí nadaných
Snažíme se vyhledávat děti nadané. Pokud takové dítě bude do mateřské školy docházet, budeme se snažit takové dítě rozvíjet na základě jeho nadání.
Podmínky pro vzdělávání dětí od dvou do tří let
Mateřská škola je připravena na přijímání těchto dětí. Organizace bude dořešena až ve chvíli, kdy budou děti do mateřské školy přijaty. Vzhledem k věkovému složení dětí bude upravena pracovní doba pedagogických pracovnic, a to tak, aby se co nejvíc na třídě překrývaly. Pokud budou finančně zajištěni další zaměstnanci, budou přijati. Děti budou společně v jedné třídě a budou k nim dány děti co nejblíže jejich věku. Ve třídě budou hračky, pomůcky, i sociální zařízení přizpůsobeny takto malým dětem. Pokud budou děti, které nebudou dodržovat čistotu, budou jim uskladněny hygienické pomůcky a bude zajištěna jejich likvidace. Přebalovací pult bude instalován v umývárně vedle sprchy. Pro děti bude také k dispozici nočník. Dezinfekce těchto pomůcek bude zajištěna uklízečkou školy.
Vzdělávání bude poskytováno podle věku dětí, proto se budou dělit děti na skupiny přibližně stejného věku.
Stravování bude nastaveno podle potřeby dětí.
Pobyt venku – bude využívána
zahrada mateřské školy. Děti se budou učit chůzi ve dvojicích a chůzi
v útvaru.
Podmínky pro vzdělávání dětí s OMJ
Hlavní cílovou skupinou pro poskytování jazykové přípravy jsou děti (cizinci) v povinném předškolním vzdělávání, a to bez ohledu na délku jejich pobytu v ČR.
Pokud budou v mateřské škole 1-3 děti cizinci, bude jim poskytována individuální jazyková podpora v rámci běžných vzdělávacích činností. Pokud by se počet dětí (cizinců) zvedl na 4 a více, bude vytvořena skupina pro jazykovou přípravu, a to v souladu s § 1, písmena e) vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. V tomto případě bude zavedena 1 hodina týdně. Tato hodina bude rozdělena nejméně do dvou bloků v průběhu týdne.
Do skupiny mohou být zařazeny i děti, které nemají prokazatelně obdobné integrační potřeby jako děti (cizinci) – mladší, s českým občanstvím apod. Pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy dětí (cizinců).
Podpůrným materiálem při
vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je „Kurikulum češtiny
jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání“ (https://msmt.gov.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kurikulum-cestiny-jako-druheho-jazyka).
Organizace vzdělávání
Provoz Mateřské školy Vinohrady Rakovník je od 6:15 do 16:45.
Mateřská škola má čtyři třídy. Tři třídy heterogenní, jednu homogenní (předškoláci). Do každé třídy je zapisováno nejvýše 24 dětí, na výjimku pak maximálně dětí 25.
V školním roce 2024/2025
jsou třídy uspořádány takto:
- Žlutá pastelka: 19 dětí ve věku 3-4 roky (postupně může být po dovršení 3 let věku některých dětí naplněna do 24, resp. 25 dětí (na výjimku)
- Zelená pastelka: 21 dětí ve věku 3-5 let
- Červená pastelka: 22 dětí ve věku 4-7 let
- Modrá pastelka: 24 dětí ve věku 5-7 let
Všechny třídy mohou být naplněny na výjimku až do výše 25 dětí.
Děti se scházejí jeden týden (lichý) ve Žluté pastelce a druhý týden (sudý) v Zelené pastelce. V době od 7:00 do 7:30 se děti rozcházejí do svých tříd.
Stejně tak to funguje při rozcházení dětí – děti se postupně spojují, a to podle směn paní učitelek. Rodiče se dozvídají hned u vchodových dveří, kde se jejich děti nacházejí.
Organizace didaktických činností
Hlavní důraz ve všech činnostech je kladen na rozvoj harmonického a klidného vývoje osobnosti dítěte. Pro děti, které se zajímají o některou výchovu více nebo se u nich v určitém směru projevuje nadání, nabízíme rozšíření výchov v rámci nabízených činností navíc (po odpolední odpočinku, diferenciace činností).
Při výchovách je využíváno hlavně názorné, prožitkové a kooperativní učení hrou. Dále je podporována dětská zvídavost, nové objevování a radost dítěte z poznávání nového.
Využíváme situačního učení a spontánního sociálního učení, které je založeno na přirozené nápodobě.
Plánované výchovné práce
Na třídách jsou vytvořeny
třídní plány, které jsou v souladu s ŠVP. Z těchto třídních
plánů si plánujeme podle interaktivních bloků týdenní činnosti s dětmi.
V rámci výuky zařazujeme ve spolupráci s AquapRakem Rakovník tzv. předplavecký výcvik pro předškolní děti (nejstarší děti z MŠ, tedy ve věku 5-7 let). Předplavecký výcvik probíhá obvykle v období únor – duben příslušného školního roku v délce 10 lekcí.
Dále zařazujeme v odpoledních hodinách výuku anglického jazyka hrou a rozvojový kroužek pro předškolní děti.
Hodnocení výchovné práce s dětmi provádíme týdně, na konci integrovaného bloku, a pak pololetně – celou třídu jako celek. V této evaluaci se pak uvádějí jen děti, u kterých se vyskytuje nějaký problém.
Individuální hodnocení dětí si provádí učitelky na třídách prostřednictvím diagnostiky iSophi, a to dvakrát ročně (říjen/listopad a únor/březen).
Cíle společných aktivit
- Předplavecký výcvik
- záměr: hravou formou seznamování s prostředím ve vodě, posouvání svých hranic, rozvoj plaveckých dovedností, hrátky ve vodě.
- kdy: předplavecký výcvik probíhá obvykle v období únor – duben příslušného školního roku v délce 10 lekcí a v čase 8:50 – 9:35
- Anglický jazyk
- záměr: seznamování se s cizím jazykem formou hry v rámci RVP PV. Cizí jazyk je primárně určen dětem z předškolní třídy.
- kdy: každou sudou středu od 15:00 do 15:45
- Rozvojový kroužek pro předškolní děti
- záměr: na základě diagnostiky iSophi, s pomocí nástroje SMART a kreativity učitelek utužování a prohlubování znalostí dětí; dále pomoc dětem, které potřebují více času na pochopení zadaných úkolů.
- kdy: Modrá pastelka každé pondělí od 15:00 do 15:45, Červená pastelka každé liché úterý od 15:00 do 15:45
Akce školy
- podzimní slavnosti
- vítání zimy
- posezení u vánočního stromu/rozsvícení vánočního stromku
- den otevřených dveří
- jarní vítání
- Den matek, Den otců, Den dětí
- loučení se školním rokem na zahradě
- jarní a podzimní dílničky
- výlety, výtvarné soutěže, návštěva knihovny, návštěva požárního útvaru, výstavy
- spolupráce s městským úřadem: spolupráce při rozpočtu školy, na údržbě školy, zajišťování revizí
Charakteristika vzdělávacího programu
Záměr:
Na konci předškolního období přiměřená psychická, fyzická a sociální samostatnost a základy pro další rozvoj a učení, pro život a vzdělání.
Cílem školního vzdělávacího programu s názvem Barevný svět malého človíčka od podzimu do léta je vytvořit co nejlépe se prolínající barevnou skládanku každodenních činností, které obsahují všechny oblasti RVP PV.
Program je zpracován tak, aby plně pokryl vývoj malého človíčka a pomohl mu správně chápat svět.
Vzdělávací činnost je založena zejména na metodách vlastních zážitků a prožitků, na zvídavosti dítěte a vede dítě k tomu, aby nacházelo samo cesty k řešení úkolů.
Hlavním cílem naší práce je za pomoci her v dětech rozvíjet vlastnosti jako je:
– kamarádství: sdružování, vedení rozhovoru, sounáležitost s kolektivem, kamarádské vztahy,
– citlivé jednání: rozpoznávání pocitů, řešení problémů,
– součinnost: schopnost spolupracovat, respektovat ostatní, umět se dohodnout,
– přívětivost: péče o
ostatní, ochota pomáhat, respektovat ostatní, umět se dohodnout.
Všechna tato témata na sebe logicky navazují, každé je základem, na kterém pak staví témata následující.
Důležitým záměrem naší práce je pěstování úcty k vlastní osobnosti a vytváření funkčních mezilidských vztahů.