Plán témat
Vzdělávací program „BAREVNÝ SVĚT MALÉHO ČLOVÍČKA od podzimu do léta“
Přehled integrovaných bloků a tematických celků
1. „S barevnými pastelkami hurá za novými kamarády“ (září-říjen)
Navrhované tematické celky:
- Vítáme Tě ve školce (kdo je kdo, kde najdu, co hledám, jaká je moje značka, pravidla)
- Paní učitelka všechno ví, pomůže mi, poradí (pracovníci MŠ)
- Já a moji kamarádi (vztahy, jména kamarádů, jejich různost a zvláštnosti)
- Moje rodina, můj domov (členové rodiny, můj dům/byt – místo, kde žiji)
2. „Pastelky pozorují přírodu a sklízí dary podzimu“ (říjen-listopad)
Navrhované tematické celky:
- Barvy a dary podzimu (změny v přírodě, plody, úroda, práce na poli, ovoce, zelenina)
- Tajemství lesa (zvířátka, houby, přírodniny, stromy, padání listí)
- Počasí je na draka (proměny počasí – co umí vítr, déšť; papíroví draci, příroda usíná)
- Ve zdravém těle zdravý duch (poznávání těla, já a moje tělo, zdravá strava, pohyb)
- Kamarád stůně (bacily, nemoci, u lékaře, prevence)
3. „Pastelky pozorují přírodu a sklízí dary podzimu“ (říjen-listopad)
Navrhované tematické celky:
- Čertíci v pekle (hodný/zlý, návštěva Mikuláše)
- Vánoční čas (připravujeme se na advent, znaky adventu, vánoční výzdoba)
- Rozsvícení vánočního stromečku (příprava programu na vystoupení, dárečků, přání)
- Vánoce přicházejí (typické znaky a zvyky Vánoc, zpěv koled, příprava na vánoční atmosféru)
4. „Nastal čas schovat se do čepic a pod bílou peřinu“ (leden-únor)
Navrhované tematické celky:
- Dozvuk Vánoc (co jsem našel pod stromečkem, Tři králové, vysvětlení pojmů a legend)
- Paní Zima kraluje, mrazík na okna maluje (typické zimní počasí, zimní radovánky, sporty)
- Zvířátka v zimě (ptáci, co u nás zůstávají, zvířátka a jejich zimní spánek, zásoby, péče o zvířátka v zimě – krmítka, krmelec)
- Čím budu, až vyrostu (povolání, řemesla dospělých, hrajeme si na…, předměty denní potřeby)
- Hudební nástroje (seznámení s nimi, poslech, vyzkoušení a rozlišování, rytmus)
- Slavíme Masopust (karneval, výzdoba, tradice)
- Poznáváme barvy a geometrické tvary
5. „Jaro na nás zaťukalo a pastelky probudilo“ (březen-duben)
Navrhované tematické celky:
- Sluníčko, vstávej! (vynášení Morany, odemykání jara, první květy, změny v přírodě)
- Jaro se probouzí (jarní úklid přírody, pracujeme s barvami)
- Barevná vajíčka (příprava na Velikonoce, zvyky, tradice, symboly)
- Ťuká na nás pohádka (březen – měsíc knihy, postavy z pohádek, dramatizace)
- Zvířátka kolem nás (domácí a hospodářská zvířátka, broučci)
- Příběhy ze ZOO (cizokrajná zvířata = ta, která u nás běžně nepotkáme, ochrana před zvířátky)
- Den Země (environmentální výchova, vztah k přírodě)
- Čarodějnický rej (tradice, čarodějnice z pohádek, čarodějnická stezka)
6. „Pastelky poznávají svět kolem sebe“ (květen-červen)
Navrhované tematické celky:
- Překvapení pro maminku (Den matek – výroba přáníček, dárečků, oslavy)
- Dopravní prostředky (bezpečnost na cestách, čím cestujeme)
- Každý jsme jedinečný (děti jiných zemí a světadílů, každý jsme jiný, a přitom jsme stejní)
- Tady žiju (město, vesnice)
- Oslava Dne dětí
7. „Pastelky se těší na prázdniny“ (červen)
Navrhované tematické celky:
- Podmořský svět (život pod mořem, seznámení s nejrůznějšími druhy fauny i flóry)
- Překvapení pro tatínka (oslava Dne otců)
- Život na louce (hmyz, brouci, motýli…)
- Okolo rybníka (kdo žije u vody a v ní, koupání – bezpečnost)
Metody a formy vzdělávání
V celém procesu vzdělávání využíváme hlavně učení hrou a činností, které jsou postaveny hlavně na prožitcích a zážitcích dětí. Snažíme se podporovat dětskou zvídavost, nechávat dětem dostatek prostoru pro jejich spontánní nápady a nechávat dítě naplňovat vlastní plány. Naším záměrem je dávat všem dětem stejné šance, ale neusilujeme o vyrovnání a podávání stejných výkonů.
Den v mateřské škole je rozdělen do jednotlivých úseků, a to tak, aby vyhovoval potřebám dětí. Variabilita dne nám umožňuje reagovat na situace, které
Evaluační systém
Máme stanoveny pravidla pro hodnocení:
- ve vztahu k dítěti hodnotíme kvalitu individuálního rozvoje učení
- ve vztahu k pedagogům hodnotíme kvalitu jejich práce
- ve vztahu k sobě hodnotíme kvalitu své práce
Vyhodnocování + nástroje, termíny, odpovědnost
- plnění úkolů třídního plánu
– na konci každého týdne: písemně, učitelka ranní směny - vývoj třídy jako celku
- vývoj dětí jako individualit
– 2x ročně (do15. 2. a do 31. 8.): písemně, učitelky na třídách
– prostřednictvím diagnostiky iSophi (říjen/listopad a březen/duben) – všechny věkové kategorie (= 3-4 roky, 4-5 let a 5-7 let)
– pro všechny kategorie zajištěn harmonogram práce s diagnostickým nástrojem iSophi (viz příloha) - spolupráci s rodiči
– 1x ročně na srpnové pedagogické radě: zápisy z porad, využití fotografií, zápisů poraden apod. (zápisy zajišťuje Bc. Tereza Jeřábková) - spolupráci s partnery
- soulad třídního vzdělávacího programu a požadavky RVP PV
- podmínky materiálně technické, personální
– 1x za tři roky = do 31. 10. písemně – ředitelka školy
- rozhovory s dítětem, rodiči, odborníky
- pozorování herních aktivit
- rozbor jazykového projevu, analýza prací
- rozbor chování a jednání ve skupině, vztahy s vrstevníky
- portfolio
- analýza třídní a školní dokumentace
- kontroly a hodnocení práce pedagogů i provozních zaměstnanců
- porovnávání výsledků s plánovanými cíli