Plán témat

Vzdělávací program „BAREVNÝ SVĚT MALÉHO ČLOVÍČKA od podzimu do léta“

Přehled integrovaných bloků a tematických celků

1. „S barevnými pastelkami hurá za novými kamarády“ (září-říjen)

Navrhované tematické celky:

  • Vítáme Tě ve školce (kdo je kdo, kde najdu, co hledám, jaká je moje značka, pravidla)
  • Paní učitelka všechno ví, pomůže mi, poradí (pracovníci MŠ)
  • Já a moji kamarádi (vztahy, jména kamarádů, jejich různost a zvláštnosti)
  • Moje rodina, můj domov (členové rodiny, můj dům/byt – místo, kde žiji)

2. „Pastelky pozorují přírodu a sklízí dary podzimu“ (říjen-listopad)

Navrhované tematické celky:

  • Barvy a dary podzimu (změny v přírodě, plody, úroda, práce na poli, ovoce, zelenina)
  • Tajemství lesa (zvířátka, houby, přírodniny, stromy, padání listí)
  • Počasí je na draka (proměny počasí – co umí vítr, déšť; papíroví draci, příroda usíná)
  • Ve zdravém těle zdravý duch (poznávání těla, já a moje tělo, zdravá strava, pohyb)
  • Kamarád stůně (bacily, nemoci, u lékaře, prevence)

3. „Pastelky pozorují přírodu a sklízí dary podzimu“ (říjen-listopad)

Navrhované tematické celky:

  • Čertíci v pekle (hodný/zlý, návštěva Mikuláše)
  • Vánoční čas (připravujeme se na advent, znaky adventu, vánoční výzdoba)
  • Rozsvícení vánočního stromečku (příprava programu na vystoupení, dárečků, přání)
  • Vánoce přicházejí (typické znaky a zvyky Vánoc, zpěv koled, příprava na vánoční atmosféru)

4. „Nastal čas schovat se do čepic a pod bílou peřinu“ (leden-únor)

Navrhované tematické celky:

  • Dozvuk Vánoc (co jsem našel pod stromečkem, Tři králové, vysvětlení pojmů a legend)
  • Paní Zima kraluje, mrazík na okna maluje (typické zimní počasí, zimní radovánky, sporty)
  • Zvířátka v zimě (ptáci, co u nás zůstávají, zvířátka a jejich zimní spánek, zásoby, péče o zvířátka v zimě – krmítka, krmelec)
  • Čím budu, až vyrostu (povolání, řemesla dospělých, hrajeme si na…, předměty denní potřeby)
  • Hudební nástroje (seznámení s nimi, poslech, vyzkoušení a rozlišování, rytmus)
  • Slavíme Masopust (karneval, výzdoba, tradice)
  • Poznáváme barvy a geometrické tvary

5. „Jaro na nás zaťukalo a pastelky probudilo“ (březen-duben)

Navrhované tematické celky:

  • Sluníčko, vstávej! (vynášení Morany, odemykání jara, první květy, změny v přírodě)
  • Jaro se probouzí (jarní úklid přírody, pracujeme s barvami)
  • Barevná vajíčka (příprava na Velikonoce, zvyky, tradice, symboly)
  • Ťuká na nás pohádka (březen – měsíc knihy, postavy z pohádek, dramatizace)
  • Zvířátka kolem nás (domácí a hospodářská zvířátka, broučci)
  • Příběhy ze ZOO (cizokrajná zvířata = ta, která u nás běžně nepotkáme, ochrana před zvířátky)
  • Den Země (environmentální výchova, vztah k přírodě)
  • Čarodějnický rej (tradice, čarodějnice z pohádek, čarodějnická stezka)

6. „Pastelky poznávají svět kolem sebe“ (květen-červen)

Navrhované tematické celky:

  • Překvapení pro maminku (Den matek – výroba přáníček, dárečků, oslavy)
  • Dopravní prostředky (bezpečnost na cestách, čím cestujeme)
  • Každý jsme jedinečný (děti jiných zemí a světadílů, každý jsme jiný, a přitom jsme stejní)
  • Tady žiju (město, vesnice)
  • Oslava Dne dětí

7. „Pastelky se těší na prázdniny“ (červen)

Navrhované tematické celky:

  • Podmořský svět (život pod mořem, seznámení s nejrůznějšími druhy fauny i flóry)
  • Překvapení pro tatínka (oslava Dne otců)
  • Život na louce (hmyz, brouci, motýli…)
  • Okolo rybníka (kdo žije u vody a v ní, koupání – bezpečnost)

Metody a formy vzdělávání

V celém procesu vzdělávání využíváme hlavně učení hrou a činností, které jsou postaveny hlavně na prožitcích a zážitcích dětí. Snažíme se podporovat dětskou zvídavost, nechávat dětem dostatek prostoru pro jejich spontánní nápady a nechávat dítě naplňovat vlastní plány. Naším záměrem je dávat všem dětem stejné šance, ale neusilujeme o vyrovnání a podávání stejných výkonů.

Den v mateřské škole je rozdělen do jednotlivých úseků, a to tak, aby vyhovoval potřebám dětí. Variabilita dne nám umožňuje reagovat na situace, které

Evaluační systém

Máme stanoveny pravidla pro hodnocení: 

  • ve vztahu k dítěti hodnotíme kvalitu individuálního rozvoje učení                                                    
  • ve vztahu k pedagogům hodnotíme kvalitu jejich práce
  • ve vztahu k sobě hodnotíme kvalitu své práce

Vyhodnocování + nástroje, termíny, odpovědnost

  1. plnění úkolů třídního plánu
    – na konci každého týdne: písemně, učitelka ranní směny
  2. vývoj třídy jako celku
  3. vývoj dětí jako individualit
    – 2x ročně (do15. 2. a do 31. 8.): písemně, učitelky na třídách
    – prostřednictvím diagnostiky iSophi (říjen/listopad a březen/duben) – všechny věkové kategorie (= 3-4 roky, 4-5 let a 5-7 let)
    – pro všechny kategorie zajištěn harmonogram práce s diagnostickým nástrojem iSophi (viz příloha)
  4. spolupráci s rodiči
    – 1x ročně na srpnové pedagogické radě: zápisy z porad, využití fotografií, zápisů poraden apod. (zápisy zajišťuje Bc. Tereza Jeřábková)
  5. spolupráci s partnery
  6. soulad třídního vzdělávacího programu a požadavky RVP PV
  7. podmínky materiálně technické, personální
    – 1x za tři roky = do 31. 10.  písemně – ředitelka školy

Metody evaluace

  • rozhovory s dítětem, rodiči, odborníky
  • pozorování herních aktivit
  • rozbor jazykového projevu, analýza prací
  • rozbor chování a jednání ve skupině, vztahy s vrstevníky
  • portfolio
  • analýza třídní a školní dokumentace
  • kontroly a hodnocení práce pedagogů i provozních zaměstnanců
  • porovnávání výsledků s plánovanými cíli